بنیادی‌فر داور فینال آسیا شد سون هیونگ مین جانشین بنزما می‌شود وزیر ورزش: تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود برای استقلال ورزشگاه خلیج فارس بسازید قایدی آماده‌ترین بازیکن کلبا اعتراض باشگاه پرسپولیس به تعداد کم بلیت خواسته هواداران سپاهان از مورایس: فقط پرسپولیس را ببر تراکتور به دنبال جذب مهاجم پرسپولیس رقابت سه پرسپولیسی برای یک پست ترکیب احتمالی سپاهان برای مصاف با پرسپولیس نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پخش زنده بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی پشت بامی کشور در مجموعه موج های آبی مشهد + فیلم یازدهمین تقابل نکونام با تراکتوری‌ها| درانتظار پنجاه و پنجمین بازی اولین تقابل اوسمار با مورایس| آمار‌ها به نفع مرد پرتغالی دفاع اوسمار از تعویض‌هایش مقابل آلومینیوم اراک یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد فرش مشهد میزبان لیگ بسکتبال جوانان کشور مبارزه کاراته‌کاران خراسان‌رضوی در آسیا تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر | عیارسنجی اوسمار
سرخط خبرها

هفته پراشتباه داوران در لیگ برتر فوتبل| تشکیک در قضاوت عادلانه

  • کد خبر: ۹۱۰۶۴
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
هفته پراشتباه داوران در لیگ برتر فوتبل| تشکیک در قضاوت عادلانه
اشتباهات داوران در هفته هشتم لیگ برتر اعتراض تیم‌ها را به نقطه اوج رسانده است

به گزارش شهرآرانیوز؛ اشتباهات داوری در لیگ برتر فوتبال دیگر از حد خود گذشته و داد همه تیم‌ها را درآورده است. در هفته‌ای که گذشت، این اشتباه‌ها به طرز عجیبی شامل همه بازی‌های لیگ شد؛ به‌طوری‌که می‌توان هفته هشتم را هفته اشتباه‌های داوری دانست.

سوای بحث‌هایی که بر سر برخی صحنه‌های مهم مثل اتفاق دقیقه ۸۷ شهرآورد راه افتاده است، مرور بازی‌های این هفته نشان می‌دهد سیاه‌پوشان لیگ هفته بدی را سپری کرده‌اند. این‌همه در‌حالی است که موضوع وارد‌شدن VAR به مسابقات همچنان داغ است و نامه‌ای که داوران هفته گذشته به ریاست‌جمهوری زدند، حالا دستاویز مهمی برای تیم‌ها شده است که می‌گویند سطح داوری ایران به‌گونه‌ای است که برای اجرای عدالت در مسابقات حتما نیاز به کمک این سیستم وجود دارد.

هفته پر‌اشتباه داوران چگونه رقم خورد؟

غیر از بازی استقلال و پرسپولیس که همه درباره چند صحنه مشکوک آن به‌ویژه صحنه دقیقه ۸۷ حرف می‌زنند، داوران در دیگربازی‌ها عملکرد پر‌حرف‌و‌حدیثی داشتند که در سایه اتفاق‌های بازی شهرآورد دیده نشد. گل‌گهر سیرجان در‌حالی سپاهان را شکست داد که اصفهانی‌ها معتقد بودند داور غیر از یک پنالتی که برای آن‌ها گرفت، ۲ بار دیگر باید به سودشان اعلام ضربه پنالتی می‌کرد.

همچنین طلایی‌پوشان روی گل نخست گل‌گهر معترض بوده و آن را مردود می‌دانند، چرا‌که معتقد بودند پیش از آن بازیکن تیم سیرجانی مرتکب خطا شده است. دیدار ۲ تیم ذوب‌آهن و مس رفسنجان هم پر‌حرف‌و‌حدیث بود و اعتراض شدید ذوبی‌ها را به‌همراه داشت. ذوبی‌ها معتقد‌ند داور ۲ پنالتی برای تیمشان در نیمه نخست اعلام نکرده است و گل سوم مسی‌ها را حاصل خطایی در میانه میدان می‌دانستند که داور آن را نگرفت.

بعد از بازی هم باشگاه ذوب‌آهن علیه داور مسابقه بیانیه داد و هم مهدی تارتار در نشست خبری، این موضوع را عنوان کرد که بخشی از شکست تیمش حاصل اشتباه‌های داور مسابقه بوده است. تراکتور نیز دیگر‌تیمی بود که به تصمیمات داور مسابقه اعتراض داشت. عمده اعتراض تراکتوری‌ها ۲ گلی بود که محمد عباس‌زاده به ثمر رساند و از‌سوی داور مسابقه مردود اعلام شد و عوامل این تیم معتقد بودند هر ۲ گل سالم بوده است. در بازی نساجی و شهر‌خودرو هم داور یک پنالتی مسلم برای نساجی در نیمه اول نگرفت، اما در نیمه دوم اتفاقی را که به‌هیچ‌وجه پنالتی نبود، برای مازنی‌ها گرفت تا به‌این‌ترتیب هر ۲ تیم از قضاوت داور شاکی باشند.

مسئله VAR

این‌روز‌ها صحبت از VAR و تقاضا برای داشتن این فناوری که از سال ۲۰۱۸ به‌صورت رسمی استفاده از آن در جام‌جهانی کلید زده شد و کم‌کم به دیگر‌لیگ‌های فوتبال جهان هم راه پیدا کرد، بحثی همیشگی در مصاحبه‌های اهالی فوتبال و همین‌طور بازیکنان و مربیان شاغل در لیگ‌های ایران است، اما هما ن‌طور که سعید مظفری‌زاده، پیشکسوت داوری، در برنامه فوتبال برتر پس از شهرآورد به آن اشاره کرد، به نظر نمی‌رسد شاهد رسیدن این فناوری به ایران باشیم، چرا‌که از‌سوی مسئولان فدراسیون نیز تاکنون به غیر از مصاحبه‌های امیدوار‌کننده عزم راسخی برای آوردن VAR دیده نشده است.

دبیر‌کل فدراسیون فوتبال در آخرین مصاحبه خود در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است طی دو‌سه ماه آینده کمک‌داور ویدئویی را در لیگ برتر داشته باشیم، گفته است: ما بعد از اینکه یک شرکتی را آوردیم تا VAR را برای بازی تیم ملی داشته باشیم، چند روز قبل فراخوان مجددی در سایت فدراسیون زدیم و از کسانی که نمایندگی دارند و در این مدت توانسته‌اند نمایندگی‌شان را تجهیز کنند، خواسته‌ایم تا این فرایند را شروع کنیم و هرچه‌سریع‌تر به VAR برسیم.

فدراسیون فوتبال به‌عنوان مسئول فوتبال کشور در‌حال تلاش است تا تجهیزات VAR را به کار بگیریم. نامه‌هایی را به فیفا زده‌ایم تا بحث آموزش داوران را شروع کنیم و بتوانیم با یک شرکت طرف‌حساب فیفا کار کنیم و همین‌طور یک نمایندگی در کشور نیز خدمات بعد از آن را انجام دهد. امیدواریم که این اتفاق زودتر رخ بدهد. در حال تلاش هستیم تا یک شرکت مربوط به فیفا را به‌عنوان پایه کار قرار دهیم و تمام ورزشگاه‌ها را تجهیز کنیم.
کمک‌داور ویدئویی چیزی است که فوتبال ایران به‌شدت به آن نیاز دارد و مسئولان فوتبال هر‌چه‌زودتر بتوانند VAR را در لیگ برتر و سپس سایر لیگ‌های ایران پیاده‌سازی کنند، بیش‌از‌همه به خودشان کمک کرده‌اند.

نگرانی از هفته نهم

رقابت‌های هفته نهم لیگ برتر فوتبال پنجشنبه و جمعه در‌حالی این هفته برگزار می‌شود که داوران بیش از‌پیش زیر فشار قرار گرفته‌اند. شاید بتوان گفت قاضیان لیگ هیچ‌گاه در تاریخ لیگ برتر این‌گونه زیرفشار نبوده‌اند و این‌همه در‌حالی است که داوران جدیدی به چرخه داوری کشور اضافه شده‌اند که تداوم این شرایط ممکن است کار را برای آن‌ها دشوارتر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->